۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۱

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی:

۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی آزاد شدند

۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی آزاد شدند

بیرجند-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از اول مهر ۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نصرآبادی صبح چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در سال جاری مساحتی در حدود ۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی که در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره برداران عرصه‌های مرتعی احیا و اصلاح شده، جهت بهره برداری و تعلیف دام مرتعداران ذیحق خراسان جنوبی از اول مهرماه با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین ۳۲۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۳۰۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری در ۱۱۵ منطقه خراسان جنوبی به مدت ۸۰ تا ۹۰ روز از این مراتع بهره برداری خواهند کرد.

نصرآبادی ادامه داد: در این مدت بهره برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه‌های موقت صادره هستند.

وی با اشاره به اینکه با احیا عرصه‌های مذکور علاوه بر حفاظت خاک، اهداف مربوط به اصلاح و احیا مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی می‌شود، گفت: همه این موارد در نهایت منجر به افزایش تولید علوفه خشک و علوفه قابل برداشت به میزان ۱۸ هزار تن به ارزش ریالی ۱۴۲ میلیارد تومان می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به پتانسیل تولید و بهره برداری پایدار مهمترین هدفی است که در اصلاح و احیا مدیریت مراتع دنبال می‌شود.

نصرآبادی بیان کرد: افزایش پوشش گیاهی منجر به افزایش تولید علوفه مرتع، تولیدات دامی، حفاظ خاک و جلوگیری از فرسایش و جا به جایی خاک و …می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در استان ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی به آنغوزه اختصاص یافته که به منظور جلوگیری از آسیب جدی به این عرصه‌ها، امسال برداشت آنغوزه توسط بهره‌برداران و کشاورزان ممنوع بوده و قرق است.

کد خبر 6244311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha